lunes, 25 de enero 2021
25/01/2021

Listado

Seminario Departamento de Economía

El Departamento de Economía de la Facultad de Ciencias Económicas abre este espacio académico para proyectar la investigación a través de la participación de invitados especiales que se destacan en el sector.

Resumen

We document the stance of labor markets of five Latin American countries at the onset of the COVID-19 pandemic, with a special emphasis on informal employment. We show for most countries a slump in aggregate employment, mirrored by a fall in labor participation, and a decline in the informality rate. This last observation is unprecedented since informality used to cushion the decline in overall employment in previous recessions. Through the lens of a structural business cycle model with a rich labor market structure, we recover the shocks that rationalize the pandemic recession and find that labor supply shocks and sector-specific productivity shocks to the informal sector are key to account simultaneously for the employment and output loss and for the drop in the informality rate. Finally, we simulate several recovery scenarios under alternative policy responses. Within the context of the model, policies aiming at job creation in the formal sector have the largest impact on employment while mitigating the rebound of the informality rate and its negative impact on labor productivity.

Miércoles 3 de febrero  a las 10:00 a.m., a través de la plataforma zoom

Organizan e invitan:

• Departamento de Economía
  • Alianza EFI-Economía Formal e Inclusiva
  • Red de investigadores de economía

Dirigido a:

• Profesores
  • Estudiantes
  • Investigadores
  • Hacedores de política
  • Público general

Conferencista invitado

• Gustavo Leyva Jiménez (Banco de México)
    • Economista investigador de la Dirección General de Investigación Económica del Banco de México, donde labora desde septiembre de 2016.
    • Trabajó como economista en la Gerencia de Investigación Económica del Banco Central de Chile
    • Recibió un PhD en Economía por la Universidad de Minnesota en 2016.
    • Estudió la licenciatura en economía en Perú y la maestría en economía en Chile.
    • Sus áreas de investigación son macroeconomía internacional y economía laboral.

• Carlos Urrutia (Instituto Tecnológico Autónomo de México, ITAM)

¡El ingreso es libre!

ecard Seminario de Economía 3 de febrero